Vanliga frågor och svar
VAD BETYDER U-VÄRDE?
Värmegenomgångskoefficienten, som betecknas med U, är den egenskap som anger hur bra en dörr isolerar. Värmegenomgångskoefficienten kallas även för U-värde och enheten är W/m²·ºC. Ju lägre värde desto bättre isolering.
För egnahemshus eller andra byggnader som ska vara varma året om, ska U-värdet på dörrar vara under 1. För andra halvvarma utrymmen, som förråd, sommarstugor, garage osv behöver U-värdet vara 1,3.
VAD ÄR STANDARDMÅTT?
Måtten på standarddörrar anges i modulmått, där bredd skrivs före höjd. Modulmåttet är en standard som tillverkare av fönster och dörrar har enats om och det anges i decimeter till exempel 10x21. Modulmåttet anger storleken på hålet i väggen där fönstret eller dörren ska monteras. Dörrens faktiska mått (karmyttermåttet) är oftast 10mm mindre än modulmåttet (kan förekomma variationer beroende på varumärke). Detta för att det ska finnas utrymme för att isolera och göra justeringar. Modulmåttet för dörrar 9x21 betyder bredd 890mm x höjd 2090mm.
Från oss får du dörrar helt enligt de mått du behöver, du behöver inte hålla dig till standardmåtten.
HUR VAR DET MED HÄNTHETEN?
Häntheten för en dörr ses alltid från utsidan. Är gångjärnen på dörrens högra sida och du öppnar dörren med högerhand är dörren högerhänt och tvärtom.
HUR ANGES DÖRRARS GLASHÖJD?
Glashöjden på en dörr benämns också oftast med modulmått, t.ex 12M, 14M, 16M, 18M. 12M betyder att glasets höjd mätt från dörrens övre kant till glasets nedre kant är 1190mm. Modulmåttet 14M betyder då 1390mm från dörrens övre kant till glasets nedre kant. Hos oss kan du också välja glashöjden helt fritt eller beställa en helglasad dörr.
Beställer du en dörr där glaset når lägre än 700mm från marken eller golvet säger lagen att säkerhetsglas är ett måste.
VAD ÄR SÄKERHETSGLAS OCH NÄR MÅSTE DET ANVÄNDAS?
Beställer du en dörr där glaset når lägre än 700mm från marken eller golvet säger lagen att säkerhetsglas är ett måste. I dörrar används härdat glas.
Härdat glas -Härdat glas är upp till fem gånger starkare än vanligt glas. Härdat glas innehåller mekaniska spänningar och är därför mer slagtåligt än enkelt glas, men om glaset utsätts för ett tryck som övervinner spänningarna så spricker hela glaskroppen i små bitar, vilket minskar personskaderisken, jämfört med de långa, vassa skärvor som uppstår när ohärdat glas går sönder
HUR LÅNG ÄR LEVERANSTIDEN?
Alla dörrar tillverkas efter kundens beställning så leveranstiden är 4-6 veckor beroende på säsong.
LEVERANS
Före leveransen kvitteras bör beställaren undersöka emballaget och godset i händelse av transportskador. Om försändelsens omslagsplast är skadat, bör produkterna undersökas. Om produkterna är skadade måste skadan registreras i forsedeln. Vi rekommenderar också fotografering av skadan. Eventuell skadeanmälan ska sändas till info@exellent.fi med fotografier som bilaga.
REKLAMATION
Om beställaren har fått fel produkt eller om beställningen på annat sätt är felaktig bör detta genast meddelas till Exellent, senast inom 7 dagar, per e-post info@exellent.fi.
Betalnings- och leveransvillkor
Juridiska personer i detta avtal är: Ab Oravais marketing Oy, FO-nummer 0636623–0, nedan kallad Exellent och den juridiska person eller företag som godkänt avtalet, nedan kallad beställare.
Avtal mellan Exellent och beställaren
Priser
Leverans
Betalningssätt
Betalningen sker med hjälp av Paytrail. Din betalning registreras direkt hos Exellent och beställningsbekräftelse sänds till din e-post. Paytrail är ett säkert betalningssätt för dig, all data- och pengatrafik är SSL-skyddad, det innebär att ingen utomstående kan se dina uppgifter.
a) Betalning direkt via nätbanken
Du kan betala direkt med Aktia, Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, Oma Säästöpankki, Andelsbanken, POP-banken, Sparbanken, S-banken eller Ålandsbankens direktbetalningsknappar. På ditt kontoutdrag syns Paytrail Oyj som betalningsmottagare, de förmedlar betalningen till oss. Från nätbutiken dirigeras du direkt till din bank för att genomföra betalningen säkert.
b) Walley faktura / Delbetalning
I samarbete med Collector Bank AB erbjuder vi faktura och kreditkonto. När du väljer faktura som betalsätt får du hem dina varor innan du betalar. Du kan sedan välja att betala hela beloppet på en gång eller dela upp betalningen i mindre delar genom att betala det lägsta beloppet på fakturan innan förfallodatum. Vid delbetalning behöver ett kreditavtal signeras med Collector Bank, via my.walley.fi
Vid beställning mot faktura eller kreditkonto kan du endast beställa till din folkbokföringsadress och du måste vara minst 18 år vid beställningstillfället. En mindre kreditprövning görs i samband med köpet. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta.
Kreditvillkor
Beviljare av faktura och kredit är Collector Bank AB, organisationsnummer 556597-0513, registrerad innehavare av Walley varumärket.
Lilla Bommens Torg 11, Box 11914, SE-404 39. Mera informations www.collector.fi
Här får du fullständig information am Walley faktura och kredit:
https://www.walley.fi/asiakaspalvelu/
https://cdn.walleypay.com/terms/Terms_FI.pdf
https://cdn.walleypay.com/terms/SECCI_FI.pdf
Avbeställningsrätt
Exellent beställer produkterna enligt beställarens mått och önskemål. Detta betyder att efter beställningsbekräftelsen sänts ut finns ingen ångerrätt eller avbeställningsrätt.
Mottagande av leveransen
Före leveransen kvitteras bör beställaren undersöka emballaget och godset i händelse av transportskador. Om försändelsens omslagsplast är skadat, bör produkterna undersökas. Om produkterna är skadade måste skadan registreras i forsedeln. Exellent rekommenderar också fotografering av skadan. Eventuell skadeanmälan ska sändas till info@exellent.fi med fotografier som bilaga.
Klagomål
Om beställaren har fått fel produkt eller om beställningen på annat sätt är felaktig bör detta genast meddelas till Exellent, senast inom 7 dagar, per e-post info@exellent.fi. Exellent kontaktar beställaren utan dröjsmål för att rätta till felet.
Garanti
Edux dörrar har 10års formstabilitetsgaranti och 2 års produktgaranti
Force majeure
Exellent ansvarar inte för leveransens försening på grund av utomstående händelser som Exellent inte kunnat påverka, t.ex. krig, naturkatastrofer, myndigheters beslut, trafikproblem, strejker, fabrikens förseningar eller motsvarande händelser.
Meningsskiljaktigheter
Meningsskiljaktigheter försöker vi i första hand lösa genom diskussioner och egna lösningar. Om detta inte lyckas, kan beställaren ta kontakt med konsumentrådgivaren. Om enighet inte uppkommer kan beställaren, inte Exellent, föra ärendet vidare till konsumenttvistenämnden. Detta är avgiftsfritt för båda parter. Om meningsskiljaktigheterna slutligen hamnar hos domstolen behandlas ärendet i tingsrätten på Exellents hemort.